Koncert w Otwocku Wielkim

W sali balowej pałacu Bielińskich w Otwocku Wielkim, 17 lipca br, odbył się koncert podczas którego, w wykonaniu japońskiej pianistki Mamiko Ueyama słuchaliśmy utworów Mozarta, Schuberta i Szopena. Organizatorami koncertu byli: Burmistrz Karczewa, Miejsko Gminny Ośrodek Kultury w Karczewie oraz Kurator Muzeum Wnętrz w Otwocku Wielki.

Mamiko Ueyama nie po raz pierwszy wystąpiła przed karczewską publicznością. W ubiegłym roku koncertowała w pałacu w Otwocku Wielkim podczas Nocy Muzeów, a następnie podczas Koncertu Noworocznego w Urzędzie Miejskim w Karczewie.

Pani Mamiko Ueyama rozpoczęła naukę gry na fortepianie w 3 roku życia. Po ukończeniu Akademii Muzycznej w Osace została tam zatrudniona w charakterze asystentki. Już w czasie studiów występowała wielokrotnie z recitalami oraz jako solistka. W 1993 została finalistką konkursu Japońskiego Stowarzyszenia Pianistów Pedagogów otrzymując nagrodę specjalną. W 1994 r. na Koncercie Młodych Talentów w Japonii zdobyła nagrodę specjalną za wykonanie utworów K. Szymanowskiego. Do Polski na trzyletni staż podyplomowy przyjechała w 1997 r. Brała udział w wielu konkursach pianistycznych zdobywając na nich liczne nagrody i wyróżnienia. Rosyjska pianistka Tatiana Szebanowa tak napisała o pianistce:
„…Jej wykonawstwo harmonijnie łączy w sobie artystyczną dojrzałość z wysokim poziomem mistrzostwa technicznego. Artystka w swoich interpretacjach wyróżnia się wrażliwością na piękno dźwięku, jego barwę oraz wnikliwą analizę formy i dopracowaniem szczegółów utworu…”

Niedzielny koncert artystka rozpoczęła utworami austriackiego kompozytora Wolfganga Amadeusza Mozarta. Na początku usłyszeliśmy wariacje na temat dziecięcej piosenki francuskiej znanej w Polsce jako Trzy kurki. Drugim wykonanym utworem tego kompozytora była trzyczęściowa sonata fortepianowa, której trzecia część znana jest jako „marsz turecki”.

Drugi kompozytor, którego utwór był wykonywany, to Franz Schubert.

Z bogatej twórczości, tego niedocenionego za życia kompozytora, pianistka wykonała Impromptus. Kompozycja ta to seria ośmiu utworów na fortepian solo skomponowanych w 1827 roku. Są one uważane za jeden z najważniejszych przykładów tego popularnego na początku 19 wieku, gatunku.

Koncert zakończyły Wariacje B-Dur Fryderyka Szopena.

Szopen będąc pewnego razu na prapremierze opery Ferdynanda Hérolda, zainteresował się jedną z aryjek, w formie ronda, rozpoczynającą się od słów – „Sprzedaję szkaplerze…”. Szopen wziął ową aryjkę na temat do wariacji. Jest prosta i wdzięczna, śpiewna i skoczna zarazem, kołysze się przy tym w chętnie stosowanym przez Chopina metrum na 6/8.

Mimo deszczowej pogody koncert przyciągnął tłum melomanów. Ilość przygotowanych przez organizatorów krzeseł okazała się zbyt mała. Ogółem koncert wysłuchało ponad 180 osób. (Info MGOK)